En person får ett sms. Foto: Pixabay

Sms vid driftstörningar

Ibland inträffar det driftstörningar i vattenleveransen som kan påverka din vardag. Då är det är viktigt att du som kund så snabbt som möjligt får information om det som har hänt. Därför kan du vid sådana tillfällen få ett sms till din mobiltelefon. Om du har en fast telefon får du istället sms:et uppläst.


Vid dessa driftstörningar får du sms

  • akuta vattenläckor och vattenavstängningar
  • planerade vattenavstängningar
  • otjänligt vatten


Här får du mer information om vattenläckor och vattenavstängningar.öppnas i nytt fönster


Här får du mer information om otjänligt vatten.öppnas i nytt fönster


Registrera dig för att få sms

Har du inte fått något sms beror det förmodligen på att ditt telefonnummer inte finns registrerat på den fastighet som berörs av den aktuella driftstörningen. Har du exempelvis ha ett fritidsboende, en företagstelefon eller ett oregistrerat kontantkort behöver du själv registrera dig i formuläret nedan för att få sms från oss.


Du som redan finns i registret kan kontrollera att dina uppgifter stämmer, lägga till fler telefonnummer och adresser samt ta bort uppgifter.


  1. Skriv in ditt telefonnummer i formuläret nedan. En bekräftelsekod skickas då till din mobiltelefon. Har du en fast telefon får du koden uppläst. Skriv in koden i formuläret för att fortsätta registreringen.
  2. Ange ditt postnummer. Om din adress redan finns registrerad visas den nu.
  3. Klicka på Avregistrera om du inte vill ha framtida sms.
  4. Om din adress inte visas och du vill ha sms från oss skriver du in din adress.
  5. Om du vill ha sms för en annan fastighet än ditt telefonnummer är registrerad på, skriv även den fastighetens adress.
  6. Du kan även registrera din e-post och välja att få informationen via mejl i stället för att få ett sms.


Så här får du sms

Vi använder oss av en extern leverantör för att skicka sms. Vi utgår från de adresser som berörs av driftstörningen. Vårt system hämtar automatiskt telefonnumren från din teleoperatörs databas eller de uppgifter som du själv eventuellt har lämnat.


Alla som är folkbokförda på, eller har en registrerad mobiltelefon på den adress som berörs av en driftstörning får ett sms. Du behöver inte göra någonting själv. Har du en fast telefon får du ett talat meddelande. I meddelandet får du information om vad som har hänt och hur det påverkar dig. Sms:et går inte att svar på.


För dig som har enskilt avlopp

Du som har enskilt avlopp och vill ha sms-avisering i samband med slamtömning registrerar dig också via formuläret ovan.

 

Läs mer om slamtömningöppnas i nytt fönster


Hjälp med registrering och övriga frågor

Om du har problem med att registrera dig för att få sms eller har övriga frågor kring sms-tjänsten hjälper vi dig gärna. Kontakta vår kundservice på telefon 0240-309 90 eller via e-post info@wbab.se.



Här har vi samlat svar på några frågor och svar om sms-aviseringar.


Vi skickar sms till de mobilnummer som är registrerade på alla personer över 16 år i de hushåll som berörs av driftstörningen.

Har du ingen mobiltelefon ringer systemet i stället upp din fasta telefon och talar in meddelandet.

Ja det går bra,registrera ditt mobilnummer via registreringsfunktionen i texten ovanför frågor och svar.

Du kan enkelt lägga till flera adresser som är kopplade till ditt telefonnummer, till exempel om din telefon är registrerad på din arbetsgivare. Fyll i formuläret i texten ovanför frågor och svar.

Ja, det går bra. Du kan enkelt lägga till flera adresser som är kopplade till ditt telefonnummer, till exempel adressen för ditt fritidshus. Fyll i formuläret i texten ovanför frågor och svar.

Ja. Det går bra att registrera fler adresser om du till exempel äger flera fastigheter. Fyll i formuläret i texten ovanför frågor och svar.

Nej. Det är helt kostnadsfritt att ta emot meddelanden och att registrera sig för att få sms-aviseringar från oss.

Om du inte önskar få information om driftstörningar kan du enkelt avaktivera tjänsten genom att fylla i formuläret i texten ovanför frågor och svar.

Har du bytt mobilnummer kan det ta en stund innan systemet får in ditt nya nummer. För att vara säker på att inte missa någon viktig driftinformation kan du själv registrera dig så länge. Fyll i formuläret i texten ovanför frågor och svar.

Vi skickar sms de mobilnummer som är registrerade på samtliga personer över 16 år i de hushåll som berörs av driftstörningen eller om ditt barns mobiltelefon är registrerat på dig som förälder. Därför kan det hända att dina barn också får sms.


Vill du inte att dina barn får information om driftstörningar kan du enkelt avregistrera deras mobilnummer genom att fylla i formuläret i texten ovanför frågor och svar.

Du som redan finns i registret kan kontrollera att dina uppgifter stämmer, lägga till fler telefonnummer och adresser samt ta bort uppgifter. Fyll i formuläret i texten ovanför frågor och svar.

Vi använder oss av en extern leverantör för att skicka sms. Vi utgår från de adresser som berörs av driftstörningen. Vårt system hämtar automatiskt telefonnumren från din teleoperatörs databas eller de uppgifter som du själv eventuellt har lämnat.

Nej. De personuppgifter som finns tillgängliga lämnar vi inte ut till någon och informationen behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Sms-tjänsten används inte heller för någon form av försäljning eller marknadsföring.

Ibland kan det dröja lite innan du får sms. Detta beror oftast på att vår drifttekniker saknar mobiltäckning i det aktuella området.

Nej inte alltid. Efter att du har fått sms kan du oftast gå in på vår webbplats wbab.se för att läsa mer information. Men om driftstörningen berör mindre än 25 hushåll får du endast sms. Då informerar vi inte via vår webbplats.

 

På kvällar, nätter och helger är också möjligheterna att uppdatera vår webbplats begränsad. Därför kan det hända att du får vänta till dagen efter med att läsa mer information där.

Ja, ibland informerar vi inte via sms, till exempel om det rör sig om en mindre vattenläcka och vi gör bedömningen att läckan kommer att vara åtgärdad inom relativt kort tid, eller om vi kan informera muntligt direkt till dig som berörs.


Om det rör sig om en driftstörning som är planerad minst två dagar framåt kan du istället få en lapp på dörren eller i postlådan istället för ett sms.

Nej. Vi kan inte styra utskicken så att meddelandet når de mobiltelefoner som befinner sig på en viss plats vid en viss tidpunkt Det är bara den som är skriven på den adress driftstörningen gäller som får sms.

VÄXEL

0240-309 00

 


KUNDSERVICE

0240-309 90