Vatten och avlopp

Flicka vrider på kranen i köket. Foto: Mostphotos

 

Här hittar du information om kommunalt vatten och avlopp. Har du enskilt vatten och avlopp vänder du dig till din kommun.

 

Ditt viktigaste livsmedel finns alltid nära till hands. Vi ser till så att du har tillgång till rent, gott och lokalproducerat dricksvatten i din kran dygnet runt. När du har använt vattnet transporteras det via ledningsnätet till ett av våra reningsverk. I reningsverket renar vi vattnet i flera steg innan det släpps ut i naturen igen, i ett närliggande vattendrag eller en sjö.

 

Vattnet går runt i ett evigt kretslopp

Det bildas inget nytt vatten på jorden. Det vatten vi dricker idag bildades för flera miljarder år sedan, och samma vatten ska vi dricka även i framtiden. Eftersom vi använder samma vatten om och om igen, är det viktigt att vi alla är rädda om det.

 

Eget vatten och avlopp

Information om eget vatten och avlopp i Ludvika kommun. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Information om eget vatten och avlopp i Smedjebackens kommun. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


 

KUNDSERVICE

0240-309 90

Får du sms från oss ?

Kanna med smaksatt kranvatten. Foto: Mostphotos


Ibland inträffar det driftstörningar i leveransen av vatten som kan påverka din vardag. Då är det är viktigt att du som kund så snabbt som möjligt får information om det som har hänt. Därför kan du vid sådana tillfällen få ett sms till din mobiltelefon. Om du har en fast telefon får du istället sms:et uppläst. I meddelandet får du information om vad som har hänt och hur det påverkar dig.


Alla som är folkbokförda i, eller har en registrerad mobiltelefon på den adress som berörs av en driftstörning får ett sms. Du
behöver inte göra någonting själv.

 

Har du däremot en företagstelefon, ett oregistrerat kontantkort eller ett fritidshus, behöver du själv registrera dig för att få sms från oss.

 

Här får du veta mer och kan kontrollera om du finns registrerad på wbab.se.