Kretsloppsplan och avfallsföreskrifter
Alla kommuner ska enligt miljöbalken ha en renhållningsordning som består av två delar, en avfallsplan (kretsloppsplan) och lokala föreskrifter om avfallshanteringen.
Kretsloppsplan istället för avfallsplan
Kretsloppsplanen visar hur vi i Ludvika–Smedjebacken ska bli mer resurseffektiva och minska avfallet tillsammans. Planen beskriver var vi behöver vara år 2030 i vårt arbete med att minska avfallsmängderna, öka resursutnyttjandet och minska påverkan på vår närmiljö.
Planen är ett samarbete mellan alla kommuner i Dalarna. WBAB, Ludvika kommun och Smedjebackens kommun har tillsammans anpassat kretsloppsplanen lokalt. Vi kallar den kretsloppsplan istället för avfallsplan eftersom det bättre beskriver både planen och arbetet framåt, nämligen att förebygga avfall och ta hand om resurserna i ett kretslopp.
Kretsloppsplanen har sin utgångspunkt i Agenda 2030 (FN:s mål för hållbar utveckling), nationella miljömål, lagstiftning inom miljö- och avfallsområdet, samt regionala mål och strategier.
Föreskrifter om avfallshantering
Föreskrifterna innehåller kommunens bestämmelser om avfallshantering. Här kan du exempelvis se vilket ansvar du har som fastighetsägare eller verksamhetsutövare.
Föreskrifter – Ludvika kommun Pdf, 278.2 kB, öppnas i nytt fönster.
Föreskrifter – Smedjebackens kommun Pdf, 433.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Mer om miljöbalken
Miljöbalken är en ramlag för miljölagstiftning som trädde i kraft den 1 januari 1999. Syftet är att främja en hållbar utveckling som gör det möjligt för nuvarande och kommande generationer att leva i en hälsosam och god miljö. Bestämmelser om avfall finns i kapitel 15.