Vill du ha e-faktura från oss?

E-faktura innebär att du får din faktura elektroniskt till din internetbank istället för på papper hem i postlådan. Att betala räkningar via e-faktura är både smidigt och bekvämt. Du slipper exempelvis att registrera OCR-numret, belopp och andra uppgifter, allt är ifyllt i förväg och kan inte bli fel. Du bidrar dessutom till något positivt för miljön i form av minskade utskrifter.


Allt du behöver göra är att välja från vilket konto pengarna ska dras ifrån och godkänna betalningen. E-faktura kostar inget extra för dig som kund.


Så här gör du för att ansluta dig till e-faktura

  • Logga in på din internetbank och gå till den meny där du kan ansluta dig till e-faktura.
  • I sökfältet skriver du: wbab
  • Har du fastighet i Ludvika, välj: WBAB, Ludvika kommun
  • Har du fastighet i Smedjebacken, välj: WBAB, Smedjebackens kommun
  • Fyll i uppgifterna i anmälningsformuläret och klicka på skicka.


Du som tidigare har fått din faktura via e-post – gör så här

Kontakta vår kundservice när du har registrerat dig för e-faktura om du tidigare har fått din faktura via e-post. Vi behöver ändra en inställning för att fakturan ska gå iväg till internetbanken.


Du som har en digital brevlåda hos Kivra

Om du har en digital brevlåda genom Kivra kommer du automatiskt att få fakturan till Kivra. Detta gäller enbart dig som inte aktivt valt att få din faktura som e-faktura eller via e-post.

Så här gör du om du vill inte vill få fakturan till din Kivra-brevlåda:

  • Logga in på Kivra.se eller i din Kivra-app.
  • Klicka på "Meny" längst upp till höger (via dator), eller på "Mer" (bredvid Brev, Betalningar och Kvitton längs ned till höger i appen).
  • Klicka på "Inställningar".
  • Klicka på "Brev".
  • Sök fram och klicka på WBAB i listan.
  • Avmarkera alternativet att ta emot digital post från oss. Klart!


Vill du veta mer?

Har du fler frågor om e-faktura, kontakta vår kundservice via e-post info@wbab.se eller ring 0240-309 90.


Frågor och svar

 

En e-faktura skickas till dig via din internetbank. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den ser ut precis som en pappersfaktura.

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Du måste regelbundet logga in i din internetbank och kontrollera om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker kan även skicka sms eller e-post när du har en ny faktura. Kolla med din bank om möjligheten finns hos dem.

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från oss. Förutom påminnelser som vi skickar via post

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen under förutsättning att du har pengar på ditt konto.

Ja, det går bra. Kontakta vår kundservice om du även vill ha autogiro.

Om du missar att betala din e-faktura skickar vi en påminnelse till dig. Den kommer via post.

Om du byter bank måste du själv avanmäla dig hos din gamla bank och anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från WBAB. Det går inte med automatik att flytta över din tidigare anmälan till den nya banken.

Ja, det går bra. På anmälningssidan anger du namn och personnummer på den som är fakturamottagare.